Våre oppdrag

Et utvalg av våre siste oppdrag

Foto: nasjonaleturistveger.no

Ledelse av nettverk og gjennomføring av fagdager og konferanser

  • Virkes nettverk for de markedsansvarlige i museene (NV Reiseliv), består av 23 museer med 240 konsoliderte enheter i hele Norge. Elisabeth Refsum Heyerdahl har vært engasjert av Virke som nettverksleder siden 2015.
  • Museums in Norway er et eget salgs- og markedsføringsprosjekt i regi av NV Reiseliv. Årlig deltagelse på Innovasjon Norges NTW (Norwegian Travel Workshop) og distribusjon av «Product Manual», mer info her.
  • Fagdagen Incoming – Siden 2013 har Innovasjon Norge, i samarbeid med Virke, invitert norske incomingoperatører til to årlige Fagdager. Vi har hatt hele ansvaret for de 20 Fagdagene som er gjennomført frem til nå.
  • Det nasjonale Incomingprosjektet – Formålet har vært å gjennomføre tiltak som bidrar til at norsk reiseliv lykkes bedre med utvikling og salg av produkter på de internasjonale markeder. Her finner du sjekklister som er utarbeidet i nært samarbeid med incomingoperatørene. Det faglige innholdet er utviklet på grunnlag av en rekke undersøkelser og dybdeintervjuer, både blant operatørene og reiselivsbedrifter i hele Norge.
  • Ansvar for hele gjennomføringen av den første reiselivskonferansen i Østerdalen programmet ligger her.

Rapporter og undersøkelser

  • Medlemsundersøkelsene 2022 – Virkes nettverk for de markedsansvarlige i museene (NV Reiseliv)
  • HANEN – Medlemsundersøkelsen 2021: Distribusjons- og salgskanaler
  • Rapporten Incoming 2021. Resultater av kvantitative og kvalitative undersøkelser blant norske incomingoperatører på oppdrag av Innovasjon Norge. 
  • Forprosjekt Frich’s Lokalmat 2021. Dybdeintervjuer Frich’s medlemsbedrifter og storhusholdningsleverandører
  • Booking og billettløsninger for overnattings-, aktivitets- og opplevelsesbedrifter 2020, ved Innovasjon Norge. Rapporten kan lastes ned her.
  • Rapporten Incoming Danmark og Sverige 2019 – Tiltak i  Det nasjonale incomingprosjektet. Rapporten kan lastes ned her.
  • Innspillsrapport «Fremtidige verktøy for bærekraftig reisemålsutvikling 2019», ved Innovasjon Norge.
  • Prosjektledelse av det treårige prosjektet OpplevKultur Norge, på oppdrag av Norske Festivaler, Norske Konsertarrangører og Kunnskapsverket. Sluttrapporten kan lastes ned her.
  • Dybdeintervjuer reiselivsaktører på Fosen 2019, ved Trøndelag Reiseliv.
  • Dybdeintervjuer Øst-Vest Fartsveg 2019, ved kommunene Rendalen og Stor-Elvdal
  • Museer, arkitektur og design 2018, dybdeintervjuer med internasjonale turoperatører 2018, ved NCE Tourism Fjord Norway.
  • Dybdeintervjuer Storhusholdningsleverandørene 2018, ved Utvalgte Hoteller og Spisesteder.
  • KAs Reiselivsundersøkelse 2017, ved Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter (KA).

Etablert i 1991 av

Elisabeth Heyerdahl Refsum

Daglig leder og eier, Elisabeth Heyerdahl Refsum, har arbeidet i norsk og internasjonalt reiseliv i en årrekke. Elisabeth har en Master of Management grad fra Handelshøyskolen BI. Hun er også sensor på Bachelorutdanningen i reiseliv ved Høgskolen i Innlandet (INN), hvor hun selv studerte.

Før hun etablerte sitt eget selskap, arbeidet hun som markedssjef for Benelux for Innovasjon Norge. Hun har også vært markedssjef hos Inter Nor Hotels, nå en del av Nordic Choice Hotels. Hun startet sin yrkeskarriere i reiselivet som flyvertinne i Pan American Airways. Elisabeth er oppvokst i Namsos

«En fin og inspirerende quote i fra Elisabeth»

Heyerdahl Refsum AS

Vi har i snart 30 år bistått reiselivsbedrifter, organisasjonerog offentlige virksomheter medetbredt spekter av oppdrag. Prosjektledelse avnasjonale og regionale utviklingsprosjekter innenkultur og reiseliv er vårt primære forretningsområde.Vi utarbeider prosjektplaner og tar ansvaretfor hele gjennomføringen. Ofte inngårogså gjennomføring av markeds- og brukerundersøkelsersom et faglig grunnlag for prosjektplanene.Heyerdahl Refsum AS har et godt nettverk avflinke kolleger både i Norge og internasjonalt. Ifellesskap dekker vi de fleste fagområder ut ifra oppdragsgivers ønsker og behov. På nesteside finner du en kort presentasjon av våre samarbeidspartnerei Norge.

Fredrik

Elisabeth

Mange fornøyde klienter og samarbeidspartnere

Prosjektledelse

En oversikt over noen av de prosjektene vi har hatt prosjektledelsen for de siste årene:

  • Det treårige programmet Opplev KulturNorge for oppdragsgiverne Norske Festivaler, Norske Konsertarrangører og Kunnskapsverket Nasjonalt senter for kulturelle næringer. Gjennomføres med støtte av Kulturrådet. Både VisitOSLO AS og Visit Tromsø-Region AS har vært pilotprosjekter.
  • Incoming prosjektet i regi av Innovasjon Norge, Virke, HANEN, NCE Tourism Fjord Norway, NordNorsk Reiseliv og Trøndelag Reiseliv. Prosjektet ble startet i 2012 av Innovasjon Norge og Virke, som en del av deres felles bransjeprosjekt for å styrke samarbeidet med incomingoperatørene. Formålet er å gjennomføre tiltak som bidrar til at norsk reiseliv lykkes bedre med utvikling og salg av produkter på de internasjonale markeder. Starter på det 4. prosjektåret i februar.
  • Forstudiet Kulturby Oslo og forprosjekt Arrangementsbyen Oslo for VisitOSLO AS, Rockefeller, Ticketmaster og Handelshøyskolen BI.
  • Forstudie Økt salg og online booking av grønt reiseliv i Norge, på oppdrag av HANEN.
  • Salgsnettverket Aktive opplevelser i Norge. Bistand strategiprosess på oppdrag av Norske Bygdeopplevelser, Fjellferie og Pure Norway.
  • Prosjektleder for de tre Nasjonale Guidekonferansene i Oslo, Stavanger, Tromsø, på oppdrag av NCE Tourism – Fjord Norway, Virke, UiS avd. Norsk Hotellhøyskole, Innovasjon Norge og ARENA Lønnsomme Vinteropplevelser.

Før hun etablerte sitt eget selskap, arbeidet hun som markedssjef for Benelux for Innovasjon Norge. Hun har også vært markedssjef hos Inter Nor Hotels, nå en del av Nordic Choice Hotels. Hun startet sin yrkeskarriere i reiselivet som flyvertinne i Pan American Airways. Elisabeth er oppvokst i Namsos

Markedsanalyse

Fagansvarlig for diverse markedsanalyser utarbeidet de siste 3-4 årene på oppdrag av HANEN, NCE Tourism – Fjord Norway, NordNorsk Reiseliv, Barentssekretariatet, Norske Festivaler, Norges Museumsforbund, Norges Guideforbund, Innovasjon Norge og Virke. 

Noen av de analysene vi har utarbeidet:

  • Reiselivsundersøkelsen – En kartlegging av museenes tilstedeværelse på Internett
  • HANEN på nett – BrukerundersøkelseForprosjektundersøkelsen – Synlige og bookbar museer
  • Kundeundersøkelsen – Markedets behov for norske guidetjenester
  • Undersøkelsen – Synlige og bookbare Festivaler
  • Incoming – Rapport fra en spørreundersøkelse blant norske Incomingoperatører
  • Leverandørundersøkelsen BillettsystemerNCE Tourism-Fjord Norway – Behovsundersøkelsen Kompetansebehov
  • The Barents Tourism Feasibility Study

Styrearbeid

  • Utvalgte Spisesteder AS, styreleder og styremedlem
  • Nettverksleder – Virkes Reiselivsnettverk for museene, 
  • Jurymedlem – «Gull Hanen» i regi av HANEN
  • Medlem The Advisory Board TOURISMlink /EU-prosjekt v/ HOTREC og ECTAA, oppnevnt av Innovasjon Norge
  • Mentor AFF/Norges Handelshøyskole /Innovasjon Norge Ledermentor Reiseliv
  • Tidligere styreverv: Hotel Mundal, Lillehammer Turist, Norsk Reiselivsmuseum, leder gruppestyret i faggruppen Kultur og Verdiskaping i Polyteknisk forening, leder IFITT Chapter Norway, J. Refsum Eiendomsutvikling AS og Heyerdahl Refsum AS